Krótko o podstawach wyjątków (exceptions) w c#
W samym .NETcie istnieje bardzo dużo zdefiniowancyh już wyjątków, które możemy użyć w naszej aplikacji. Dziś skupimy się wyłącznie na podstawowych informacjach. Każdy wyjątek dziedziczy po klasie Exception. Jest to klasa nadrzędna dla exceptionów. Schodząc niżej o jeden poziom następuje podział na: ApplicationException oraz SystemException.SystemException - po tej klasie dziedziczą wszystkie systemowe (dotnetowe) wyjątki takie jak nasz "ulubiony" NullPointerException. Można w skrócie powiedzieć, iż są to wyjątki dla niskopoziomowych części systemu.
ApplicationException - dziedziczą po niej wyjątki rzucane w wysokopoziomowych częściach aplikacji. Jeśli piszemy jakąś aplikację to dobrze jest aby nasze customowe wyjątki właśnie po niej dziedziczyły. Np. przypuścmy wystąpiła w naszej aplikacji jakaś sytuacja wyjątkowa, wtedy rzucamy naszym własnym wyjątkiem np. CustomException, dziedziczącym po ApplicationException.
Cała moc exeptionów właśnie w hierarchii w ich łapaniu. Dawno temu kiedy jeszcze nie było wyjątków reagowanie na wyjątkowe sytuacje odbywało się przez zwracanie odpowiedniego kodu błędu. Można było się w tym pogubić.
Zobaczmy prosty przykład użycia:
class NameException : ApplicationException {} //---- // jakieś linie kodu // i dochodzi do sytuacji wyjątkowej //---- try{ if (string.IsNullOrEmpty(name)) { throw new NameException(); } }catch(NameException ex) { // tutaj przejdzie sterowanie } catch(ApplicationException ex){ // tutaj nie przejdzie } catch(Exception ex) { // tutaj tez nie przejdzie }Jeślibyśmy rzucili zamiast NameException jakimś innym dziedziczącym po ApplicationException to by wpadło do drugiego catcha. Natomiast wyrzucony wyjątek dziedziczyłby zaraz po klasie Exception to by wpadł do 3 catcha.
Dlatego bardzo ważna jest hieriarchia aby odpowiednio móc przechwytywać i reagować na wyjątki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz